Złe odżywianie – 5 najpopularniejszych skutków

Z danych CBOS wynika, że 80% Polaków uznaje, że odżywia się zdrowo lub bardzo zdrowo, przy tym 59% cierpi na nadwagę lub otyłość
Tomasz Kwiatkowski
Tomasz Kwiatkowski 12 lipca, 20216 minut na przeczytanie 101
Złe odżywianie – 5 najpopularniejszych skutków

Z danych CBOS wynika, że 80% Polaków uznaje, że odżywia się zdrowo lub bardzo zdrowo, przy tym 59% cierpi na nadwagę lub otyłość. Te statystyki pokazują wyraźnie, że wielu z nas nadal nie zna zasad zdrowego odżywiania i ryzyka, jakie ono za sobą niesie. Postanowiliśmy zatem przeanalizować najpopularniejsze skutki złego odżywiania i przedstawić je tym z Was, którzy nadal poszukują motywacji do zmiany nawyków żywieniowych.

Otyłość, cukrzyca typu drugiego – choroby cywilizacyjne dietozależne

Dieta i sposób odżywiania ma wpływ na każdy aspekt życia. Najważniejszym z nich jest zdrowie. Bardzo łatwo można je zniszczyć poprzez niewłaściwe odżywianie się. Do najczęstszych chorób cywilizacyjnych, które wywołuje właśnie sposób odżywiania, należą otyłość i cukrzyca typu drugiego.

Tak, otyłość jest chorobą, i to przewlekłą. Charakteryzuje się mocno odstającym od normy udziałem tkanki tłuszczowej w budowie ciała. Nieleczona może prowadzić do zaburzenia czynności organizmu i do skrócenia czasu życia. Powoduje ją przyjmowanie większej ilości jedzenia, niż wymagają tego potrzeby organizmu, wynikające z codziennych zadań. Otyłość powoduje też zwiększone spożycie tłuszczy, węglowodanów, cukrów, fast foodów, czy żywności wysoko przetworzonej.

Podobnie jest z cukrzycą – organizm, trawiąc cukry, musi korzystać z insuliny, hormonu, który ułatwia trawienie cukru. Jeśli w diecie jest zbyt wiele cukrów prostych, organizm produkuje zwiększone ilości insuliny, na którą z czasem staje się oporny. Nadmiar cukru we krwi prowadzi wówczas do ryzykownych zmian. Skutecznym sposobem leczenia cukrzycy jest zmiana diety na uboższą w cukier. Sugeruje się też aktywność fizyczną. Jeśli te sposoby nie pomogą – może okazać się, że konieczna będzie insulinoterapia – wiąże się ona z codziennym, nawet kilkukrotnym podawaniem sobie insuliny w formie zastrzyków.

Choroby wywołane złym odżywianiem – zaburzenia metaboliczne

Nieprawidłowa dieta sprzyja też uprzykrzającym życie dolegliwościom ze strony układu trawienia. Do najpopularniejszych z nich należą:

  • zaparcia – powoduje je dieta bogata w cukry i tłuszcze, uboga w błonnik, niski poziom nawodnienia organizmu;
  • gazy – zdrowy człowiek ma bezwonne gazy. Jeśli zaczynają one pachnieć nieprzyjemnie, z pewnością dochodzi do niekorzystnych zmian – najczęściej są one spowodowane niezdrową dietą.
  • wzdęcia – objaw ten powoduje zbieranie się w jelitach nadmiernej ilości gazów i nieprzyjemne uczucie wypełnienia jelit.
  • zgaga – uczucie pieczenia w przełyku spowodowane np. zbyt częstym sięganiem po dania smażone lub tłuste, kofeinę, alkohol.

Szukając ulgi w pojawiających się zaburzeniach metabolicznych, warto sięgnąć po odpowiednie lekarstwa, pomagające regulować pracę przewodu pokarmowego i metabolizm. Wiele takich medykamentów oferuje apteka internetowa liki24.pl – warto doraźnie ulżyć sobie w dolegliwościach, chociaż żaden lek nie zadziała lepiej, niż odpowiednia zmiana codziennej diety.

Nieprawidłowe odżywianie a kondycja fizyczna

Kaloryczność diety ma wpływ na energię, którą dostarczymy organizmowi. Warto zwrócić na nią uwagę podczas planowania codziennego jadłospisu – zbyt duża ilość kalorii względem trybu życia spowodować może przybieranie na wadze, zbyt mała – osłabienie. Warto też zrezygnować z dań pełnych pustych kalorii, które, mimo że dostarczą energii, nie pozostawią w organizmie pożytecznych składników. Nieodpowiednio zbilansowana dieta może spowodować problemy z kondycją fizyczną i wydolnością organizmu. Zły sposób żywienia spowodować może problemy z koncentracją, omdlenia i chroniczne zmęczenie, które skutecznie utrudni życie.

Niezdrowe odżywianie a problemy ze skórą, włosami i paznokciami

Nieodpowiednia dieta daje objawy na skórze, włosach i paznokciach. Niedobory odpowiednich składników mineralnych powodować mogą zmiany, takie jak:

  • trądzik,
  • przetłuszczanie się skóry,
  • rogowacenie naskórka,
  • przebarwienia,
  • osłabienie włosów,
  • łamliwość paznokci.

By zapewnić skórze, paznokciom i włosom zdrowie, warto wprowadzić do diety produkty bogate w pierwiastki takie jak jod, żelazo czy cynk. Istotne są też witaminy, m.in. te z grupy B, które wpływają na nawilżenie i zapobiegają przebarwieniom. Warto wprowadzić do diety ryby bogate w kwasy tłuszczowe omega-3, które ułatwiają gojenie się zmian skórnych.

Szybsze starzenie się – skutki złego odżywiania

Dieta, w której jest dużo węglowodanów i tłuszczów prostych, może indukować stres oksydacyjny, czyli stan zakłóconej równowagi między wolnymi rodnikami a zdolnością organizmu do detoksykacji. Wśród produktów, które powodują przyspieszenie procesów starzenia, są słodycze, słodkie napoje, dania smażone z dużą ilością tłuszczu i fast-foody.

W diecie odmładzającej warto jeść dania bogate w antyoksydanty, niwelujące stres oksydacyjny. Do zalecanych produktów należą orzechy, pomarańcze, papryka, różnego rodzaju kiszonki, zieloną herbatę, czerwone wino, kakao, ryby czy rośliny strączkowe.

Podsumowanie

Odpowiednia dieta może być gwarancją zdrowia. Warto o tym pamiętać kolejny raz zamawiając jedzenie z popularnej sieci fastfoodowej lub sięgając po słone, przetworzone przekąski. Warto zmienić swoje przyzwyczajenia i wprowadzić do diety więcej warzyw, owoców i zdrowych mięs – z pewnością pomoże to zachować zdrowie na długo.